Rejsebeskrivelse oktober 2012

Rejsebeskrivelse oktober 2012

Spanien og Portugal

 

 

01-10-2012

 

Vi er stadig i Spanien en plads som hedder Gran Camping Zarautz, nær San Sebastian.

En plads med den skønneste udsigt man kan forestille sig, hvis man eller er heldig.

Alle har været ude at se, hvad hver især syntes var spændende, bla Pamplona.

Vi hygger lidt i dag og kører videre den 03-10-2012.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan da lige klare et stemningsbillede fra den lille by Zarautz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja rigtig nok, det er et telt

 

 

02-10-2012

Ja men det var dagen, hvor alle skulle ned til byen og handle.

Jeg kørte over og fik lavet 80.000 km service, olie, filter osv, fik skiftet bremseklodser foran. Pris kr. 2100.

Nu slapper vi af i solen. Temperaturen har sneget sig op på 39 grader, samme som i går.

Der er ikke rigtig nogen der gider se på gamle huse m.m.

 

 

 

03-10-2012

Vi er nu nået ud af baskerlandet, og ind i:

Cantabrien og Adsturien

De selvstyrende regioner Cantabrien og Adsturien ligger mellem Baskerlandet og Galicien.

Der findes 72 strande på den 290 km. lange kystlinie.

Selv om sommeren er der sne på det højeste bjerg Picos de Europa 2640 meter høj. Det dækker næsten hele regionen Adusturien.

Rigtig dejlig kørevejr, ikke for meget sol. Nu er vi fremme og der er overskyet.

Vi har haft en dejlig køretur, set en masse af landskabet, som er frodig her langs kysten.

Bjergene er ikke så høje vel op til 5-600 meter med en stigning på 8% som det højeste.

Pladsen Santiellana del Mer er ikke noget at skrive hjem om, i hvert fald ikke på denne årstid.

Personalet er søde og rare, og vi kan bare ligge hen over 2 pladser, hvis der er behov for det.

Der er masser af plads, på denne årstid.

Internet: Der er ikke internet på pladsen, men måske på et hotel uden for pladsen, nogle hundrede meter oppe af vejen.

Eller i receptionen til 1 euro for 15 min.

Opvask: Der er kun kold vand til opvask.

Der er ikke lys på pladsen om aftenen efter 22:30.

Alt i alt, kan vi ikke anbefale pladsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige et stemningsbillede Sådan får man strøm her på pladsen. Kun en virkede

 

 

 

04-10-2012

 

Feriestedet Santillana del Mar og Comillas er, om sommeren fyldt med velhavende spanier,

der nyder det behagelige område og de dejlige strande.

Kathe og jeg tog til byen Comillas, som er en gammel by fra 11-1200 tallet.

Meget flot gammel by, med borge, kirker og et sommerhus der er opført efter tegninger, 1883 -1885, fra Gaudi.

Vi besøgte huset og det er ligeså specielt, som alt andet Gaudi har bygget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05-10-2012

 

Vi kører ind til områdets største by Santander, en 1700 tals provinshovedstad.

Flot by, ikke så gammel, det meste brændte i 1941.

Kathe og jeg besluttede, at nu skulle vi spise frokost på spansk.

Ikke en restauration, på gågaden, hvor man bare fodre turister af. Nej vi fandt en restaurant i 3. gade væk fra gågaden,

fyldt med spanier, der råbte og skreg, og hvor man skulle kæmpe for sin plads ved baren.

Vi bestilte 2 gange tapas retter til Kathe en sandwich til mig, en meget stor en skal jeg love for.

Til drikkevarer fik vi 2 glas vin og et glas Champagne ( Cava). Det hele til den rørende pris af 11,2 euro.

Til sammenligning kan oplyses, at 2 glas vin på torvet i Roskilde koster 95 kr.

Se det var spansk og vi vil da gerne anbefale den.

Jo vi havde en dejlig eftermiddag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La Repanocha C/Rubio 12 Santander

 

 

 

 

 

Galicien

 

Santiago de Compostela er hovedstaden i den selvstyrende enhed Galiciens i det nordvestlige (Spanien). Byen ligger i regionen A Coruña og har 95.000 indbyggere (2009).

Katedralen i Santiago de Compostela; Opførelsen påbegyndtes 1028.

Dvs. der var jo noget før. I 812-814 opdagede man Johannes gravmælet og man påbegyndte opførelsen af en bygning/ kirke.

Bygen voksede, og en stenkirke blev påbegyndt i år 997, men Kalifen i Cordoba, beordrede sin militær øverstkommanderende al-Mansur Abu Jafa til, at ødelægge hele byen, undtaget gravmælet.

Kong Alfonso 6. påbegyndte opførelsen af domkirken, som blev indviet i år 1211.

Byen har navn efter apostelen Sankt Jakob den Ældre ("Sant Iago") hvis grav findes i byens katedral. Graven har været valfartssted for pilgrimme siden middelalderen. Når man har besøgt Sankt Jakobs grav, sætter man en ibskal på sit tøj eller vandrestav.

Vejen, som pilgrimmene rejser ad til Santiago de Compostela, bliver kaldt Jakobsvejen.

Den gamle bymidte i Santiago de Compostela har siden 1985 været på UNESCOs verdensarvsliste. Byen har eget universitet og var i 2000 europæisk kulturhovedstad

 

06-10-2010

 

Vi kørte de 519 km. til Campingpladsen Ria de a Rosa 2 som ligger 65 km syd for Santiago.

En dejlig og flot køretur ind i Galicien. Vejene var motorveje de fleste steder,

men der var også strækninger hvor man endnu ikke var færdige med vejbryggeriet.

Det ser ud som, et meget frodig landskab, grønt og flot.

Der er også mange nye småhuse, enfamilieshuse osv.

I morgen skal vi til Santiago og se katedralen. Det bliver spændende.

 

07-10-2012

 

Vi kørte til Sandiago de Compostella. Vi skulle til messe med alle pilgrimmene. Det var en stor oplevelse. Især da de svingede det store røgelseskar, gennem kirken. 6 mand trak i tovet og fik karret til, at svinge højere og højere, faktisk helt op til loftet.

En fantastisk oplevelse, men så nu noget farlig ud.

Selve prædiken var fantastisk, tror de lokale fik ”tørt på” . Derefter blev der takket, på mange forskellige sprog, til de pilgrimme der havde gennemført pilgrimsruten.

Vi blev velsignet, og fik nogle gode ord men på vejen hjem.

VI kan kun sige ”prøv det”.

Vi kan sige, at en af milepælene på vores tur var en succes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var helt vildt Karret er vel 130-150 cm. høj, fyldt med røgelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var et 14 km. lang cykelløb i byen

 

 

 

Kathe og jeg gik en tur i byen, og så på hvorfor UNESCO har ment, at den skulle være bevaringsværdig.

Vi faldt ind på en meget lokal beværtning, for at få noget meget lokalt TAPAS.

Vi bestilte et par muslinger og noget fisk, og et glas rød- og hvidvin. Vi sagde ”det bedste fra området.”

Ved siden af stod et spansk par, der oversatte.

De drak, den sammen gode vin.

Det viste sig at han var fra Barcelona, hans søn studerede økonomi i København.

Så efter en stund, med et par glas, inviterede de på alt vinen.

Klap på skulderen, og kindkys. I sandhed en dejlig eftermiddag.

SE det kommer der ud af, at være nysgerrig og udadvendt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dejlige mennesker med en god smag for vin I kategorien for smalle huse.

 

 

 

 

08-10-2012

 

Det har regnet siden i nat, stille og rolig. Vi benyttede lejligheden til, at handle ind, se på billeder,

og få nogle af de mange indtryk på plads.

På vejen mødte vi en ting, som mest findes på denne egn. Kan være lavet af sten og træ. Det er forrådskamre, til korn og mejs. De bruges selvfølgelig ikke mere.

Forrådskamre, korsene er vel for at være på den ”sikre side”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selve pladsen er en flot plads, flotte toiletter, nogle af de flotteste vi har set.

Der er kun os 4 vogne på pladsen sådan en mandag, og nogle håndværkere.

Tilkørselsforholdene til pladsen er noget/meget smalle, der er ikke plads til at møde en anden bil, de sidste 3-4 km.

Hvor skulle den så i øvrigt komme fra?

Kørte km. Vi har kørt 4.537 i alt, indtil nu?.

 

 

09-10-2012

 

Vi kørte ud til en lille by, som hedder Catoina. Byen fik adskillige besøg af danske vikinger,

da de hærgede og plyndre, overalt i Europa.

To gange lykkedes det byens indbyggere at slå vikingerne tilbage, og det betyder,

at man den 1. søndag i august, afholder dramatiske vikingespil.

Vikingespillene tiltrækker op til 20.000 tilskuere.

Byen er i øvrigt, meget passende, venskabsby med Frederikssund, og har været det siden 1991.

Vi kørte ud til byen, og så skibene, eller rettere kopier af skibene, vi så ruinerne af den gamle fæstning.

Jo det var meget interessant, at være på stedet hvor det havde foregået.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vikingerne sejlede herned, en gang om året, plyndrede kirken, og hentede friske kvinder.

 

 

Portugal

 

10-10-2012

 

Ja men så er vi i Portugal

Vi har kørt 215 km. i dag.

Vejret er ikke for godt, småregn og lidt blæst det meste af dagen.

Kunne måske lige fortælle lidt om motorvejene i Portugal.

Der er flere systemer.

På de gamle motorveje der begynder med A, kan man betale i båse som man kender fra f.eks i Frankrig, og man kan også, i specielle baner, betale med en elektronisk ”brobits” eller med et elektronisk kort. Man kan købe et kort på en tank, til f. eks. 20 euro.

De elektroniske kort kan også købes på posthuse.

Man aktiverer kortet, ved at indberette bilens reg.nr. og en sikkerhedskode, der står på kortet,

ved at sende en SMS besked, til det opgivne nr.

Efter 5 min får man en tilbagemelding, og man kan nu køre på alle motorveje, indtil beløbet er brugt, og man får en ny sms, med besked om at indbetale et nyt beløb.

På de nye motorveje, kan man kun betale med elektroniske anordninger.

Man bliver advaret om, at man er på vej ind på sådan en vej, i god tid.

Der er sikkert flere systemer, men det var hvad vi nåede at finde ud af.

Det er dyrt, at køre på Portugisiske motorvej. Det betyder, at der ikke er mange biler på dem.

 

11-10-2012

 

Vejret er blevet bedre, har regnet lidt i nat og her til morgen.

Der er sol lige nu, så der er vist dømt vaskedag over hele linjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det første man mødte i Portugal er disse ruser til opdræt af skaldyr? Stranden ved campingpladsen

 

Fik da lige tid til, at køre en lille tur i omegnen af pladsen, efter vasken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stille og rolig, ingen stres og jag Der er masser at se på.

 

Braga - barokstil og religiøst centrum.

Braga ligger i den nordlige del af Portugal i Minho regionen ikke langt fra Portugals nordlige grænse til Spanien.

Fra Porto til Braga er der 60 kilometer og afstanden til Lissabon er ca. 370 kilometer.

Byen har omkring 150.000 indbyggere og er dermed sammen med Coimbra den tredje største by i Portugal efter Lissabon og Porto.

Byen er kendt for sine imponerende bygningsværker i barok-stil og for at være det religiøse centrum i Portugal.

Portugals ærkebiskop residerer i Braga.

Levestandarden i Braga ligger over Portugals nationale gennemsnit og byen har sit eget universitet,

som hedder Universidade do Minho og desuden en regional afdeling af

Det Katolske Universitet med fakulteter i sociologi, filosofi og teologi.

Braga er det administrative center i Minho regionen som i alt har over 800.000 indbyggere.

 

Braga er en mondæn by med mange smukke bygningsværker, bla. de religiøse centrum "Bom Jesus",

som ligger på en bjerg lidt udenfor byen.

På toppen ligger en pompøs katedral, hvortil man kommer op af en trappe med over 600 trin.

Man kan dog også bruge elevatoren, eller en kabelbane.

 

12-10-2012

 

Sol fra en skyfri himmel, så vi kørte af sted 10:30.

Det var en fantastisk oplevelse, at se Bom Jesus, som er et fantastisk bygningsværk, dels katedralen fra 1811, men også alle platoerne, vist 10 i alt, med hver deres lille bygning (fontæne), der viser jesus lidelse.

Man kan mene hvad man vil, men fantastisk er det, troende eller ej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bemærk alle platoerne

 

 

Byen Braga Små fontæner hele vejen op fortæller historien

 

13-10-2012

 

Vi skal ind til Porto i morgen. Vi har besluttet at tage toget, fra den nærliggende by.

Togbilletten er billigere end p- afgiften, og så sparer man alt bøvlet.

 

Porto.

Porto - den største by i Norte regionen

 

Der er ca. 45 km til Porto fra camp. pl. Orbitur Rio Alto

Portugals næststørste by Porto ligger i den nordlige del af landet ved Douroflodens udmunding.

Byen er selvfølgelig især kendt for portvinen, men på det seneste har også fodboldklubben F. C. Porto gjort byen kendt,

med sejre i Champions League i både 1987 og 2004.

Nortes areal udgør godt 21.000 km2 eller et areal svarende til ca. halvdelen af Danmarks størrelse.

Med godt 170 indbyggere per kvadratkilometer er Norte sammen med Lissabon-regionen (over 1000 indbyggere per km2)

de to tættest befolkede område i Portugal.

Antal indbyggere i Porto

Selve Porto har omkring 270.000 indbyggere. I hele Grande Porto området bor efterhånden 1,6 millioner mennesker.

Klima i Porto

Klimaet i Porto er typisk lidt koldere end i Lissabon, men temperaturen kan om sommeren stadig nå 40 grader.

 

Normal sommertemperatur er mellem 18 og 27 grader. Der kan blive meget tørt i Porto området, da luftfugtigheden typisk er lav.

Om vinteren når temperaturen sjældent under 5 grader og er typisk 10-16 grader.

Enkelte nætter kan det om vinteren fryse en anelse.

 

Det regner efter danske forhold ikke særligt meget i Porto, men trods alt lidt mere end i Sydportugal.

Shopping i Porto

Byen Porto er overordentlig smuk, Har man lyst til, at shopping, kan man finde butikker og indkøbscentre af enhver art.

 

13-10-2012

 

Vi tog til byen PORTO. Vi tog Metroen, ca. 50 km, pris for en billet pris 40 kr. for en retur, stik lige den hjemme i Danmark.

Vi havde en fin tur, 3 par tog en sigting bustur, som turister nu engang skal gøre, og så hvad turister nu engang skal se.

Kathe og jeg mærkede byen gennem fødderne. Vi travede 14000 skidt. Vi så havnen, og den gamle bydel,

der var så smalt så man tror der er løgn. Vi så restauranter, der var mindre end vores campingvogn.

Der var der opstillet, et par borde udenfor.

Vi kørte SPORVOGN, har ikke kørt sporvogn siden engang i 60. i Danmark, det var helt vildt.

Vi så havnen med alle de skønne huse, vi så den gamle bro, som en elev fra EIFEL havde tegnet. Kathe spiste indbagt klipfisk.

Jo vi havde en dejlig dag.

Området ved havnen Ikke meget sol her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan, der er 3 linjer i PORTO Bro konstruktionen ser lidt bekendt ud

Sporvogne i PORTO startede i 1895 Dom Luis- bro er tegnet af Gustave Eiffels elev.

 

 

15-10-2012

 

Vi er kørt 170 km. til byen Coimbra til en kommunal plads, en rigtig flot plads.

Vi havde en flot tur, på motorvej, men må konstatere, at det er for dyrt.

 

16-10-2012

 

Vi skal med og se byen Coimbra. En universitetsby med 150000 indbyggere.

Byen var hovedstad i 1100 og 1200 tallet.

Byen er en flot universitetsby, med et at Europas ældste universiteter, fra 1290.

Altså 200 år før Københavns universitet.

Der er ca. 20000 studerende på universitetet.

Netop i dag var 1. skoledag for de studerende, og det blev fejret med stor optog/ parade. De unge studerende mødes ved universitetet. De er udklædte efter hvilket fag de læser, og hvor langt de er nået. 1. års studenter er udklædte,

efter alle kunstens regler, de er også malet osv.

Fandt da ud af, at de gule er medicinstuderende. Mange små gader, med mange listige steder, hvor man kan få en lille en.

I Portugal, taler mange flere taler engelsk, end i Spanien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17-10-2012

 

Vi kørte de 215 km. til Lissabon, hvor vi ligger på en plads 25 km. uden for byen.

3 hold kørte på motorvej. En Suzuki og en Kabe 5,2 og en Suzuki og en Kabe 5,9 begge klasse 2, pris 13 euro. En Kia Soronto og en Cabby 6,2 klasse 3 pris 29,6 euro. Vores er en klasse 4, men vi kørte på hovedveje.

Så gør som portugiserne, kør IKKE på motorveje.

Man kan sagtens køre på alm. veje fra f.eks Porto til Lissabon, tager lidt længere tid, men det er vel også det eneste, vi har nok af.

Der går en bus og en færge, ind til Lissabon.

Vejret er meget dårlig lige nu, regn og der er udsigt til mere af det i de nærmeste dage.

Det er en ok. campingplads, stor og meget tæt på stranden.

Efter danske forhold mangler der noget, f.eks varmt vand til opvask, sæbe til håndvaskene, så man kan vaske hænderne ordentlig.

At der ikke er toiletpapir, er man blevet van til. Der var også uklarhed om, hvor man skulle tømme spildevand.

Pladserne er ikke for store, men vi kan lige være der, når jeg kører træktøjet gennem hækken. Det er faktisk 1. gang vi har været inde på en plads, hvor vi har haft problemer med, at være. De fleste steder, er der ikke hæk mellem pladserne, så kan man bare holde over to pladser. Har lige været hele pladsen rundt, der er masser af pladser hvor vi sagtens kan være,

men det er ikke de bedste pladser.

 

Lissabon:

 

Indbyggertal (Lisboa município) : ca. 565.000 på 84,8 m2

Indbyggertal Stor-Lissabon (Área Metropolitana de Lisboa) : ca. 2.800.000

Indbyggertal region Lissabon (Lissabon regionen inklusive Leiria og Setúbal) : ca. 3.340.000

Lissabon er én af de hurtigst voksende storbyer i Europa.

Byen er desuden den rigeste i Portugal med et BNP per indbygger over EU’s gennemsnit.

Der er 4 større offentlige universiteter i Lissabon og desuden en del private.

Portugal var i mange hundrede år en stormagt på linje med England og Frankrig og det ses tydeligt.

Der er uanede mængder af imponerende slotte og klostre i og omkring Lissabon.

I Biarro Alto bydelen ligger én af Lissabons mange berømte kirker.

Den velbevarede São Roque i barokstil er et godt eksempel på hvor mange penge der i Portugals storhedstid blev brugt på kirkebyggeri. Et af kapellerne i kirken til venstre for højalteret blev således i år 1744 opført i Rom af de bedste italienske kunstnere, for derefter at blive skilt ad, sejlet til Lissabon og genopført i São Roque kirken.

Det traditionsrige Alfama kvarter er Lissabons ældste bydel.

Alfama (efter det oprindelige al-hamma) betyder varm kilde på arabisk og stammer som mange andre stednavne

i den sydlige del af Portugal fra den mauriske periode fra år 711 til omkring år 1250.

 

19-10-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torre de Bel’em, et skøn lille slot fra 1500 tallet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik Søfarerens monument, blev rejst på 500 årsdagen for hans død. Fronten forestiller et af skibene, der bragte Vasco da Gama ud i verden.

 

20-10-2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forretningen er åben

 

 

 

 

 

 

En likørbar, hvor lokalet er 3 meter bred og 5 meter lang, Sporvognene kører lystig, i Lissabon.

Betyder, at man må stå udenfor og drikke

 

Vi var i Lissabon igen i dag, og sol var der nok af.

Vi så mange ting, slotte, kirker, borge o sv, Vi kørte med sporvogn linje 28, som bøgerne siger man skal gøre.

Det er helt utrolig, som den farer op og ned af bakkerne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi så den gamle Rossio banegård fra 1890, med de hestesko formede vinduer.

 

Vi så et udkigstårn der er bygget i 1902 af Paul Misnier du Porsand, som var elev hos Gustave Eiffel.

Tårnet er forsynet med en elevator. Det var meget dyrt at tage den,

så det sprang vi elegant over, og gik op i stedet, og fandt den dejligste restaurant på toppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Børnehaven holder frokost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kørte sporvogn linje 28 Så er forretningen åben

 

 

21-10-2012

 

Vejret er dårlig, så der er dømt fridag.

Kunne i stedet fortælle lidt om gas:

Det fortælles, at man kan få påfyldt gas alle vegne, er sikkert rigtig, men vi har ikke set nogle gasstationer endnu.

Men hvis man har en grøn BP flaske, kan den uden problemer byttes, til en nøjagtig magen til, med stuts der passer til den danske regulator. Vi byttede en gul flaske, men måtte forklare, at i DK var PB flasker gule. Den tyggede, de nu lidt på.

Pris for en bytning 26 euro, vel nogenlunde det samme som i Danmark.

Det var nu ikke Kathe og mig der manglede gas, vi kører rundt med en fransk og en spansk flaske.

En spansk og en fransk flaske, passer bedst til de lande vi besøger mest.

 

22-10-2012

 

Vi kørte yderligere 195 km. sydpå, til byen Beja. Vi nærmer os Algave.

Havde Suzzie og Bjørn med i suget. Vi kørte på de lokale veje, bla en gul vej som gik gennem et stort område der var 30 km langt. Området var en korkplantage, mange træer stod uden barken, det så mærkelig ud.

Vi mødte lastbiler med det ene læs bark, efter det andet.

Pladsen vi er kommet til er en kommunal plads, til 7,65 euro pr dag for en vogn, 2 personer, og strøm.

 

23-10-2012

 

Vil se på byen i dag.

Besøgte et 1400 tals kloster. Klosteret er udstyret med et hav af mauriske små tårne.

Besøg i klosterkirken med de svulstige barokstile, kan imponere enhver.

Rundt i klostergården ser man farvestrålende vægge beklædt med kakler fra 15-1600 tallet.

Museet kan byde på en samling fund, fra bla. romertiden.

Der var også en sten med runer, hvordan den så er havnet der, det må guderne vide.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gangene i klostergården Kirken og alteret, med det guldbelagte træarbejde

 

24-10-2012

 

Vi er på vej til ALGAVE kysten til byen Lagos.

Var der i øvrigt nogen der sagde, at diesel var billig i Portugal? Vi har betalt 1,53 til 1,62 Euro pr. liter. Kr. 11,5 til 12,25. Gas har vi talt om fra 26 – 28 Euro. for en bytning. I Spanien koster de 16 Euro

 

Vi vil køre 10:00 og det regner, rigtig meget endda.

Vi er i ALGAVA, i byen Lagos, solen skinner, så alt er godt. Fine veje hele turen.

Så var det lige med betalingsveje, vi mente at på de gamle A motorveje kunne man betale manuelt, men det kan man ikke på alle.

Pludselig uden den store varsel, befandt vi os på en elektronisk vej.

Nogen havde købet kort, andre købet kort på en tank, og Bjørn og mig kørte vel en 25 km, og luskede lige så stille af igen.

Nu må vi se hvad de siger til det, vi er da filmet en 3-4 gange.

Der er masser af plads, på campingpladsen, så der er ingen der klager.

Dvs. hvis man har en OYSTER på taget, har man masser at tage sig til.

Vil ikke nævne navne, men man vælger en plads, sætter det hele op, hov der var et træ. Vender vognen på pladsen, skidtet virker.

Men nu holder vognen så ”bøvlet” , som man siger på disse kanter, at man næsten ikke kan fylde vand på.

Flytter det hele 300 meter, til en bakketop, men stort set kun 1 træ. Op med det hele, hov nej det var da også uheldig, med det træ. (er nu også et stort træ)

Rykker lige lidt/meget rundt, på pladsen. Nu er den der. Nej det var den vist ikke alligevel. Den kom til at virke, og freden sænkede sig igen, på den del af pladsen.

Man bliver da helt forpustet, af sådan en Oyster.

Af andre sjove ting kan vi da lige nævne, at Kathe og jeg har, eller kommer til at camperer 270 dage i året 2012.

Så vil vi da mene, at vi får noget for de penge, vi har brugt på campingvognen.

Med så mange overnatninger, stilles der også større krav til mængden af det udstyr du skal have med, og dermed bilen.

 

Algarve kysten.

 

”Et paradis!” Sådan skrev digteren Robert Southey i 1801. Han var Algarves første turist.

Han blev smidt i fængsel i Lagos, fordi han gik rundt og kiggede. En slags vagabond, mente de lokale.

I dag vrimler det med feriegæster under det evige solskin på Portugals charmekyst. For Algarve er stadig et paradis. Med lunt badevand og lyse sandstrande, der smyger sig under Atlantens svale vinde. Veltrimmede golfbaner, vilde surfbølger.

 

Sagres og Cape St Vincent - engang anset for verdens ende. Cape St Vincent ligger som den mest sydvestlige del af Portugal.

Det er et meget vindblæst sted, men faktisk et af de bedste steder at se vilde blomster i Algarve.

Fra fyrtårnet kan man se tankere runde forbjerget, og se fiskere, som balancerer forsigtigt på siden af klipperne

og venter på at fange sardiner og tun.

 

25-10-2012

 

To ting skal vi skal se i dag. Ponta de Sagres og Cabo de São Vicenta.

Begge steder er fantastiske, minder lidt om Nord Kap.

Flot er det og så er det Portugals vestligste punkt.

Skulle måske købe skidtet, og lave det til sommerhus, og leje det ud.

I Sargres, som er europas storetå, møder vi vores ven fra tidligere, nemlig Henrik Søfarer, som boede her i 40 år, til sin død i 1460. Henrik Søfarer grundlagde en søfartsskole i 1421. Skolen var en tænketank for astronomer. Der er en enorm kompasskive, den er 43 meter i diameteren. Skiven er lavet af sten, og blev brugt til studier.

Kan vel sammenlignes med vor dages Cape Canaverel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke underlig, at man mente det var verdens ende.

 

26-10-2012

Kathe og jeg kørte en tur op langs kysten, til et udkigspunkt vi havde udset os.

Det var der nu mange andre der også havde, der lå mange autocampere, nogen ligger der ½ år, uden at betale vel at mærke.

Den lokale is/pølsemand levede godt af det, og som han sagde vi er et frit samfund. De generer ingen,

og han solgte lidt kaffe og morgenbrød til dem.

Energi klarede de med solfangere, og vindmøller. Der var, opstillet et hav af skraldecontainere.

Vi spurgte om de aldrig blev jaget væk af politiet, jo et par gange om sommeren, når der var for mange.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den lokale is/pølsemand, som vi sludrede med. Mange autocampere i baggrunden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er ikke noget at sige til, at der er mange der syntes om stedet.

 

 

 

Vi besøgte Monchique- bjergene, som der står man skal, når men er på disse kanter.

Dette vulkan helvede fra tidernes morgen, rejser sig 902 meter op i luften. Bestemt et besøg værd. Den lille by med det lille torv, er en rigtig perle. Her skal man smage den lokale snaps, Medronho som er brygget på jordbærtræets frugt.

Det smager som brændevin fra Tjekkiet, virkelig en sag der smager igennem.

 

27-10-2012

 

Vi kører 80 km mod øst langs Algavekysten, vores sidste ophold i Portugal. Vi skal ligge her i 4 dage.

 

28-10-2012

 

Det var lige vores 45 års bryllupsdag. Blev fejret med æbleskiver, en gave fra de andre, og en god middag, med dejlige vine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29-10-2012

 

Vi tager ind til Faro by, den er som alle andre byer på ALGAVE kysten, præget af mange turister, som os.

Vi gik til den gamle del, og fandt en masse interessante bygninger osv.

Vi så resterne af den gamle bymur, en statue af Alfanso den 3 der i året 1249 erobrede Faro fra Mauerne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På hjemvejen fra Faro så vi São Lourenço-kirken – Fajancekunst i Algarve.

 

Du behøver ikke tage til Lissabon for at få et glimt af Portugals fantasifulde fajancekunst, de såkaldte azulejos.

Stop op ved Almancil på vejen mellem Faro og Quarteira.

Her står en barok-kirke så hvid som nyfalden sne. Vægge og loft er dækket af fajancefliser med scener fra Sankt Lourenços liv, og alteret er en eksplosion af sirlig træskærerkunst belagt med guld. En perle fra 1730, midt i sommerlandet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30-10-2012

 

Vi kørte til byen Guia, og så på delfiner.

Det er utrolig, hvad man kan få dem til. Var rigtig flot, og det varede ½ time.

Så kunne man ellers gå rundt, og bruge penge på alle mulige andre ting.

En børnefamilie ville da kunne gå fallit på en dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31-10-2012

 

Vi kører ind i Spanien igen. Tror alle glæder sig, til at gense Spanien.

Var en tur stille og rolig. Ikke de store oplevelser, kørte lige lidt forkert ved FARO, men klarede den lige med 20 km. sort kørsel på den elektroniske motorvej.

Er kommet til en flot plads, med velordnede forhold.

Vi har besluttet, at udskyde Gibraltar til slutning af turen. Ses i november udgaven.