2004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 16-07-2004

Sommerferien i 2004

 

Vi skulle til NCT i Norge, og havde besluttet, at køre 14 dage i forvejen og se lidt af Norge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi havde stadig vores Solifer 5,5

 

Bedst som vi lå oppe i Norge kom Allan og Kirsten.

Det blev en alvorlig sag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev gået til stålet Nogen ville forloves Vi måtte af med vægt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NCT 2004 i Norge

 

NCT blev afholdt i et skovområde i byen Ejve

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selve træffet adskilte sig ikke så meget fra andre træf, samme tema.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 16-09-2004

 

Efterårsferie

 

Vi hentede vognen i Tyskland og tog af sted hjemmefra, men alt i flyttekasser.

 

Der var to ting vi skulle prøve med årets efterårsferie.

Den nye vogn en Cabby 58

 

For det første: Hvordan er det så at køre med en vogn der er 2,5 meter bred? Og hvordan kører så en Cabby, med en Al-Ko undervogn?

Og så ville vi prøve at køre hele ferien på Camping Checques, nu vi er blevet pensionister og kunne vælge ferien uden for højsessionen.

Nogen går og siger, at Campingchecks pladserne nok var nogle ”skodpladser” siden de var så billige.

Eller man blev henvist til de dårligste områder på pladsen.

Vi ville afprøve påstanden i september/oktober 2004.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For det første kan jeg sige, at det har ingen betydning for køreegenskaberne, at vognen er 2,5 meter bred. I 98 % af tilfældene,

ligger man og kører på store og brede veje hvor det overhovedet ikke har nogen betydning, hverken i stille vejr eller i blæsevejr.

Så er der de sidste 2 % som skal dække små Franske veje, de meget små veje D vejene, og når man er faret vild i Orange pga. vejarbejde.

De skal dække små pladser på 60 m, de små veje inde på pladserne hvor der ofte er hækker og buske der ikke er klippet.

Ja her er det ikke så ment som med en vogn på 2,3 Men det er ikke et problem, man skal bare tænke sig om.

Som en af mine venner en gang sagde til mig. Hvis jeg ikke selv kan køre min vogn ind på pladsen, så skal jeg bare ikke ligge her.

Så enkelt er det vel. Det er trods alt os selv der vælger campingpladsen.

Fordelene er enorme med en bred vogn, man får en helt fantastisk rumvirkning, man får mere plads til rådighed, uden at skulle køre med

en længere vogn, og man kan simpelthen bygge vognen så den er udstyret med en bedre indretning.

Køreegenskaberne talte jeg lidt om tidligere. Jeg ved ikke om det er den AL-KO undervogn som Cabby er forsynet med, men den kører fantastisk,

og det er sammenlignet med min gamle Solifer 5,5 der jo har meget gode køreregenskaber.

Så alt i alt var vi godt tilfreds efter de første 200 km på vej sydpå for at se på hvordan det var at ligge på Camping Cheque pladser.

 

Louxumbourg/ Camping Birkelt ( Side 194 i Camping Cheque oversigten 2004):

 

Vi valgte den 5 stjernede plads Camping Birkelt i Louxumbourg.

Jeg skal godt nok love for, at der var service på drengen. Det startede med, at vi blev budt velkommen med en flaske vin,

og en orientering om pladsen osv. Så blev i udstyret med et kort over pladsen og en orientering om hvor de største og bedste pladser var,

vi kunne gå rundt og vælge hvor vi ville ligge og komme tilbage og fortælle hvor vi gerne ville ligge.

Der var alt på den plads. Der var simpelthen alt hvad man kunne tænke sig.

Det var hundebade, 2 swimmingpools, en der var i det fri og en der var overdækket, opvaskemaskiner var der også, det manglede da bare,

og alle mulige andre hvide dimser man anvender i husholdningen.

Der var selvfølgelig også en restaurant og cafeteria.

 

Affaldet blev afhentet på din plads 2 gange om dagen, bare stil posen ud til vejen.

 

Bad, bom m.m. blev styret af en lille elektronisk klods man fik udleveret, med den kunne man åbne bommen til udkørslen, få varmt vand i brusekabinerne anvende opvaskemaskinen osv.

Man fik en vist antal point hver dag og så kunne man bruge dem. (vi løb ikke tør for point)

Systemet er vel lavet til dem der står under bruseren i hele og halve timer.

Luxembourg er et billigt land. Der er billig diesel, billig sprut og vi glemte at spørge om smøgerne, men de er formentlig også billige.

Landet er ikke så stort så man kan ikke fare vildt.

Der er alt i landet fra bjergene Ardennerne i nord til det flade landskab i syd.

Hver større by har sin egen gamle borgruin, nogle af den er ved at blive restaureret, så de kan bevares til vores efterkommere.

Luxembourg by er en stor gammel borg med mange km. gange osv. Det skal man absolut besøge hvis man har muligheden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter 2 dage gik turen sydpå mod vores egentlige mål Nice.

 

Fleurie/ La Grappe Fleurie: (anvender ikke Cheque)

Alle kender det at man er på vej sydpå gennem Frankrig og omkring Lyon mangler man en campingplads, bare for en enkelt overnatning,

så kravet til pladsen er ikke de helt store, men den må helst ikke ligge for langt væk fra motorvejen.

Vi kørte fra motorvejen ved Macon Syd, og kørte en 10 – 15 km sydpå af N6 og kom til byen Romaneche-Thorins her kører man igennem byen

og tager afkørsel N32 på H hånd. Man kører nu 6 km og kommer til byen Fleurie. Når man er kommet ind til midten af byen,

finder man skilte til byens kommunale plads, La Grappa Fleurie,

Det er en meget fin plads med alt hvad man kan forvente sig af en 3 *** plads. Den er billig i 2004 kostede den 11 € pr nat for 2 voksne.

Om byen kan man sige meget, den ligger med vinmarker på alle sider. Der er det ene vinslot efter det andet så det er helt utroligt.

Vi kom midt i vinhøsten som i år er fra 12. september og ca. 3 uger frem. Et ”indsamlerhold” består af en 15 - 20 plukkere,

der plukker i små spande, 2 indsamlere der går rundt blandt plukkerne med store beholdere på ryggen. Plukkerne tømmer spandene

op i de store beholdere. Indsamlerne tømmer de stor beholdere op i en container der står på en traktor.

På traktoren står 2 personer der sorterer små grenstykker, dårlige bær ol. fra. Der er to traktorer, så medens den ene kører til coperativet

for at tømme høsten, samler man i den anden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis der er nogen der påtænker, at tage ned og tjene en mindre formue på vinhøsten, kan jeg fortælle at daglønnen er 50 €,

så får man til gengæld også gratis mad og husly. Byen har hvad den skal have af små forretninger. Vinsmagning på pladsen var der da også,

et af de lokale vinslotte arrangerede en vinsmagning med efterfølgende salg. Det er sådan, at hvis en franskmand skal tjene penge på turisterne

er man tvunget til at tale en eller anden form for engelsk, og det gjorde den meget smilende værtinde da også. Så selvfølgelig taler man engelsk i Frankrig, hvis det kan betale sig, og det kan det som regel, hvis man har en forretning.

Jo, man kan let komme til, at bruge et par dage her.

 

Vaison la Romaine/ Pladsen Capre Diem: (side 155)

Campingpladsen Capre Diem er en meget smuk plads, den har en swimmingpool der siger spar to til hvad jeg har set,

den en inddelt i taresser så der kan opføres forskellige spil/underholdning i og omkring vandlandet.

Også her foregår det på den måde, at man ankommer og får besked på hvilket område der er ledige pladser, så kan man ellers gå rundt

i ro og mag og finde sig en plads. Se det er jo en helt anden snak en bare at blive puttet ind på en plads, der vender forkert,

har for mange/for få træer, eller er for lille eller hvad man ellers har prøvet.

Så er der jo den gamle romerske by, som der jo er skrevet så meget om, men fantastisk er det at stå midt i den meget gamle by,

med tilhørende teater.

Pladsen ligger godt for udflugter til de bedste vinområder i Frankrig, Wacqueyras, Gigondas, Chaneuff de Paff, og bjerget Mont Ventoux.

Markederne i byerne Carpentras, Bidoen, og Nylons, for at nævne nogen.

En tur op på Le Mont Ventoux må man heller ikke snyde sig selv for.

Når man har kommet meget i dette område ved man at der ligger masser af små byer med deres eget særpræg,

så der er masser at tage sig til i dette område.

F.eks. Crestet der ligger syd for Vaison. Man kører ad D938 og efter 5 km kører man til højre af D 76, så kommer man til byen Crestet

der ser ud til, at have ligget fuldstændig uberørt i flere hundrede år. Der er selvfølgelig et par el- ledninger der forstyrrer billedet,

men ellers er der brolagte stræder og veje der fører op til en meget gammel og flot kirke, op til en slotsruin der er fra 8- 900 tallet.

At der så er en restauration på toppen er der jo ikke noget at gøre ved, man skal jo tjene penge.

Eller byen Suzette, som man kommer til ved at køre til Malaucéne og dreje til højre af D 90. Selve byen Suzette er hurtig overset.

Man skal selvfølgelig lige huske, at få sig en kold øl i det første hus man møder, når man har parkeret.

Der er en restaurant i stuen og rådhus på 1. sal, så det er sikkert meget praktisk.

Nej det er køreturen derud der er utrolig smuk, hvis man havde tiden, cyklerne og dagsformen var den rigtige,

ville det være en rigtig nybegyndertur inden den store udfordring som er MT- Ventoux.

Også her, i det bedste vinområde i Frankrig, var vinhøsten i gang.

Her håndplukkede man på de anerkendte gårde, men der var også nogle der anvendte en høstmaskine.

Det var ikke noget der faldt i god jord på de bedre vinslotte. Jeg var ved at blive smidt ud, da jeg forsigtig spurgte om det var ok.

med sådan en maskine. Nå han fik da armene ned igen og forklarede, at den skulle man ikke bruge, vindruer skal håndplukkes,

og i øvrigt kan man ikke bruge den hvor der var skråninger eller bakket terræn.

Uhyret, altså høstmaskinen havde fascineret mig lidt og da jeg så en der kørte på en mark og høstede, gik vi ud og tog nogle billeder

og forsøgte at finde ud af hvordan den virkede.

Den er stor som en mellemting mellem en mindre mejetærsker, og en stor traktor.

Den er ikke så bred men så høj, at den kan køre hen over rækkerne, og så høster den eller bare.

Det er smart og frem for alt hurtig, den kører i skridtgang eller måske lidt mere, række op og række ned.

Det er lidt af hård behandling vinstokkene får, men det er vel ok. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan druerne har det efter sådan en tur i den maskine.

 

 

Effektiv det er den, der ligger ikke en drue på jorden når den har høsten en række. Der er i øvrigt heller ingen løse smågrene,

hvepsebo og hvad man i øvrigt kunne forestille sig.

Når den er fyldt kører den hen og læsser druerne op i en traktor med en påhængsvogn.

Der skal bruges 3 mand, en høstmaskine to traktorer, det er noget helt andet end 20-30 man der går i dagevis og plukker.

Om nogen kan smage forskel på hvordan det er høstet ved jeg ikke, men jeg kan ikke.

Hvis man anvender Camping Cheque, og det gør man da forhåbentlig, er der forskellige rabatordninger. Tag f.eks denne:

Man ligger i 14 dage og afleverer 11 checks. Det er rundt regnet 79 kroner pr dag med strøm.

Ikke så underlig de pensionister fører sig frem.

 

Castellane/ Camping International: (side 165)

 

Pladsen er ikke så stor, men den har alt, som sikkert er åben i sommerperioden, det eneste der var åben

medens vi var der var salg af morgenbrød, og det er jo også det vigtigste.

Restauranten havde lige lukket, men der var stadig vand i pølen, så det var ok.

Søde og rare mennesker der passede pladsen.

Toiletbygningerne kan der siges meget om. Der er en 7 bygninger der hver indeholder 1 opvaskeplads, 1 vaskeplads til tøjvask,

2 toiletter og 2 bade. De hele er så småt så man skal vide hvad man skal lave inden man går på toilettet, der er ikke plads til at vende sig

inde i rummet, nå men det er kun mændene der har det problem, men rene og pæne var de.

Brusebadene er lidt større og det ene af dem kan endda fungere som familiebad.

Nå det er nu ikke så slemt, det er måske heller ikke lavet til store turister fra norden.

 

Der er vist skrevet masser af artikler om Castellane, blot vil jeg sige, at når man kører til Castellane men en 1600-1700 kg. tung

CABBY 58 og trækdyret er en gammel WV Transporter fra 1996, så er det er ikke et optimal vogntog til bjergkørsel.

I Jylland vil man nok kalde det træls, når man et par gange skulle ned i 1. gear for at ”få luft”, men op kom vi, også uden problemer.

Vi standsede på toppen ved Col des Leques 1148 meter og tog et par billeder.

På turen fra Castellane ned mod Grasse er bjergene lige så høje, endda lidt højere, men de mærkes ikke på samme måde, de er mere flade.

 

Den største attraktion i området er de store kløfter Gran Canyon du Verdon eller Gorges du Verdon som de også kaldes.

De kan ikke beskrives de skal ses, de er 21 km. lange og 1500 meter dybe nogle steder.

Der skal sættes det meste af en dag af, til turen rundt.

Vil man have tid til, at gøre holdt når det passer dig, og ikke være tvunget til, at kørte i en lang kø, fordi udsigtspunkterne er fyldt af biler,

så skal det være her i september måned.

Husk lige, at besøge områdets eneste større by Moustiers-Ste-Marie som er berømt for sine fajancer.

 

 

 

 

 

Et forslag til en fotosafari kunne være at køre mod syd af N 85 efter 5 km. Herefter til v. af D102 mod Demandotx.

Det er meget snoede, og meget smalle veje.

Tilbageturen tager man mod Castellane, så finder man også byens store supermarked. Denne tur er så smuk at der er motiver nok til en hel film,

man kører hele tiden rundt om en meget smuk sø, og der er masser af plads til at gøre holdt og nyde naturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vence / Domaine de la Bergerie: (side 166)

 

 

Pæn og ren plads hvor alting fungerer, meget fine toiletter masser af varmt vand overalt, meget fin pøl som er ren og dejlig.

Når man anvender Campingchecks kan man vælge frit i den ”Blå afdeling” men man kan for 5€ ekstra også vælge pladserne i den ” røde afdeling”

de skulle efter campingværtindens mening være bedre, vi valgte i den blå afdeling, da vi ikke kunne se forskel.

Der er selvfølgelig skruet ned for alting, men der er da en meget lille købmand der har åbent et par timer to gange om dagen.

Så er der en lille restaurant der har åbent et par timer også.

Hvad kan man forvente mere her 14 dage før de lukker for i år

Pladsen ligger fint til alting, Grasse 26 km, Cannes 30 km, Nice 23 km, og endelig Monte-Carlo 42 km.

Nice er der endnu den ligner sig selv men, at der var så mange mennesker på stranden der solbadede og svømmede rundt havde jeg faktisk ikke forventet her 2 dage før vi skriver 1. oktober.

Men hvor er der meget at se på i Nice, ikke bare på stranden men også i den gamle del af Nice.

Hver gang man kører ind og især ud af Nice lærer man nogle nye gloser. Sådan skal det nok være.

Byen Vense er en fin by, der ligger et stort supermarked, små butikker med kød, fisk, helsekost og meget andet.

Byen er ikke større, end den er til at overse.

 

Grimaund /Domaine du Golfe de St. Trope: (anvender ikke Cheque)

 

Byen har en campingplads 1 km. uden for byen, pladsen hedder Domaine du Golfe de St. Trope, den tager ikke Campingchecks men det er også ligegyldig, for prisen er billigere end de 13,5 € som en checks koster.

Vi har været på pladsen før og kan se, at den har ændret sig fra en almindelig campingplads, til en form for beboelse for franskmænd,

der i stort tal lejer de opstillede beboelsesvogne.

Det er sikkert en god forretning, og personalet er søde og rare, men det er ikke en plads som før i tiden.

Pladsen ligger godt for udflugter til St Tropez 10 km og Port Grimaud 3 km. dette kunstige mini Venedig. Man startede for 20–25 år siden med,

at bygge en by i et strandet område mellem st. Maxime og St. Tropez. Det er helt utrolig, at man har kunnet lave en hel by som har helt sin egen atmosfære omkring havnen hvor bådene er så store at man tror det er små færger.

 

Grimaund, denne charmerende lille middelalderby, blev ødelagt i efter ordre af Cardinal Richelieu. Man er nu i gang med,

at restaurere den gamle borg oppe på toppen af bjerget.

Det er en utrolig charmerende by med sit netværk af stræder og små gyder, og et rart sted at spise frokost.

 

 

Når man besøger Port Grimaud skal man tage sig tid til, at side på havnen og spise muslinger, og se hele herligheden trave forbi.

En sejltur med en af de små kanalrundfarter er utrolig flot, især om aftenen når det er blevet mørkt.

Om det er dyrt at bo der, ja det er det, en 30 m et værelses lejlighed koster nemt 150.000 €

Hvis man ikke har været i St. Tropez skal man selvfølgelig besøge byen, især på denne årstid, hvor det ikke tager 3 timer bare at komme ud fra parkeringsområdet.

Alt trafik er et stort kaos, og der er ikke en eneste myndighed der gør noget for at afhjælpe problemet, det må man selv finde ud af.

Det er nu ikke fordi der er så meget at se på, ud over de store, flotte og meget dyre både med tilhørende sild.

Begge dele er der i rigt mål og det er mit indtryk, at det er for at blive set man er i St. Tropez, det lykkedes da også for der er godt nok mange mennesker, der bare traver rundt og kikker sig lidt omkring.

Hele byen er en stor markedsplads med det virvar det nu engang giver.

Vore

Hvem er det så der camperer på denne årstid? Det er det grå guld fra alle nationaliteter. Hollændere, englændere, danskere,

tyskere og nogle enkelte franskmænd. Man skal godt nok lede længe efter campister fra de an dre nordiske lande.

Alle anvender Camping Chques, og der er ingen tvivl om, at man hellere vil ligge på en 4 stjernet plads for det samme som man skal give for en almindelig plads hvor der ingen mennesker er.

Selvfølgelig kan man finde en plads hvor det er billigere, men der er ingen mennesker på denne årstid.

Godt nok er der skruet ned for nogle af aktiviteterne (restaurant, underholdning osv.) men det kan man nok leve med.

Hvad siger campingpladsejerne så til Camping Cheque? Ja dem jeg talte med trak lidt på skulderen og sagde,

at sådan er systemet nu engang og vil man have det publikum med så må man acceptere brugen af Camping Cheque.

Det var tydelig, at det giver en hel del flere gæster på pladsen sagde man.

 

 

 

DCK campingtræf til Paris

 

 

Træffet var som sådan et træf nu en gang skal være, vi har været i Paris mange gange før.

 

 

 

Der blev dømt indvielse af den nye vogn Alt vores gode rødvin blev drukket.

 

 

 

2004 Norge, sydfrankrig og Paris